Kako funkcioniše negotinsko zdravstvo sa 520 zaposlenih
Autor Jovanka StanojevićZdravstveni sistem Srbije je bremenit problemima, a oni su više nego osetni i u lokalnim sredinama koje se teško nose sa besparicom, zakonskim ograničenjima kod zapošljavanja mladih stručnih ljudi, novostima koje se nalažu kako bi se uhvatio korak sa Evropom, iako realna baza za nadgradnju, gotovo da ne postoji

Dr medicine, Vidosava Paunović-Barbulović, specijalista interne medicine i tada načelnik Internog odeljenja Opšte bolnice rešenjem ministra zdravlja, Zlatibora Lončara, od 26. oktobra 2016. godine, imenovana je za v.d. direktora Zdravstvenog centra Negotin. Bilo je to, da podsetimo, u vreme kada je prethodno, iz Ministarstva zdravlja saopšteno, da je smenjeno 11 direktora bolnica u Srbiji. Među njima i negotinske. Imenovanje novih rukovodilaca je usledilo odmah posle smena koje su bile rezultat izvršenih kontrola rada bolnica u Srbiji. Dakle, trenutak je bio delikatan, a i inače godinama već opterećen problemima reformama, koje nikako da daju najavljene rezultate. Zbog toga je da podsetimo, zdravstvo u Srbiji, dve godine zaredom (2012. i 2013.) bilo na poslednjem, 35. mestu u Evropi, u rangiranju zdravstvenih sistema, prema istraživanjima koja su sprovedena za potrebe Evropskog parlamenta, pod nazivom European Health Consumer Index (EHCI). Iako je prema rezultatima prošlogodišnjih istraživanja zdravstvo Srbije zauzelo nešto bolji plasman, našavši se na 24. poziciji, činjenica je da je reč o sistemu bremenitom problemima, a oni su više nego osetni i u lokalnim zajednicama koje se teško nose sa besparicom, zakonskim ogrančenjima kod zapošljavanja mladih stručnih ljudi, novostima koje se nalažu kako bi se uhvatio korak sa Evropom, iako realna baza za nadgradnju, gotovo da ne postoji.
Elem, biti na rukovodećem mestu u tako delikatnoj situaciji nije ni malo lak zadatak, kaže na početku razgovora za portal ES internista Vidosava Paunović-Barbulović, a o zatečenom stanju i najvećim problemima na kojima se valjalo angažovati od prvog dana imenovanja ona kaže:
V.P.B : „ Zatečeno stanje je evidentirano u izveštaju Nadzorne komisije koja je oformljena od strane Ministarstva zdravlja Republike Srbije, nakon njihove prve posete našem Zdravstvenom centru. Mi smo u daljem radu postupali po tim preporukama i išli smo korak po korak. Kao prvo imenovan je upravnik Opšte bolnice ZC Negotin, a ta odgovorna funkcija je poverena dr Gordani Radmanović, specijalisti neurologije. Za glavnu sestru ZC imenovana je Dušica Đorđev, za glavnu sestru Opšte bolnice Branka Perać, a za glavnog tehničara Doma zdravlja, Srđan Stanković. Novi tim je uradio vanredni popis i status sve medicinske opreme kao i vanredni popis osnovnih sredstava sa označavanjem istih bar-kodovima i praćenje bar-kod čitačima. Utvrđena je odgovornost u oblasti praćenja adekvatnog rada centralne sterilizacije, postavljanjem odgovornog instrumentara. U okviru Hitne službe, formiran je Prijemno-trijažni deo u kojem se pružaju i evidentiraju specijalističko-konsultativni pregledi kao i prijem pacijenata na hospitalno lečenje kroz kompjuterski ispisan izveštaj specijaliste koji je pregledao pacijenta i lekara Hitne službe koji je bio prisutan. Uveli smo glavnog dežurnog lekara bolnice koji je obavešten o svim prijemima na svim odeljenjima, kao i svim transportima u druge zdravstvene ustanove. Dežurni lekar svoje dvadesetčetvoročasovno dežurstvo upisuje u Knjigu glavnog dežurnog i primopredaja se vrši ujutru u Upravi ZC. Na mestu glavnog dežurnog lekara bolnice smenjuju se hirurzi i internisti, jer je njihovo radno vreme takvo da su 24h u bolnici.
U pogledu podizanja nivoa higijene, ustanovljen je evidencioni list u svakoj prostoriji, koju spremačica obilazi svakog sata, proverava higijenu, čisti prostoriju i svojim potpisom potvrđuje da je tu prostoriju pregledala i upisuje vreme kada je to učinila. Kontrolu održavanja higijene proveravaju glavna sestra Bolnice i glavni tehničar Doma zdravlja. Za potrebe lekara dostavljeni su zvanični Vodiči dobre kliničke prakse, kako bi u svom radu primenjivali najnovije preporuke u lečenju pacijenata. Spajanjem pojedinih radnih mesta, obavljena je racionalizacija i bolja organizacija rada“.
ES: Šta je i gde najviše urađeno?
V.P.B: „ Našem ZC su odobrena sredstva od strane Ministarstva zdravlja za izgradnju stanice i razvoda medicinskih gasova u vrednosti od 25.000.000,00 dinara, što je posebno važno za jedinice intenzivne nege i za hirurške sale. Zatim, naš Zdravstveni centar je ušao u projekat koji je utvrdila Vlada Republike Srbije za kompletnu rekonstrukciju i adaptaciju svih zgrada u sklopu ZC. Planirani su radovi: fasade, izolacija, stolarija - zamena svih prozora i vrata u svim prostorijama, nameštanje novih podova, adaptacija svih kupatila i toaleta, izrada nove kanalizacione i vodovodne mreže, remont kotlarnice sa zamenom kotlova i pojedinih delova toplovoda. Tu spada i povećanje snage dizel-agregata za potrebe elektrifikacije svih neophodnih sadržaja u slučaju nestanka struje (za sada je povezana samo zgrada Nove bolnice u kojoj su hirurške sale i Hitna služba). U dalje radove spada i rekonstrukcija krova na dve zgrade bolnice (rekonstrukcija krova na Domu zdravlja je već u toku). Vrednost ovog projekta je procenjena na 100.000.000,00 dinara i radovi bi trebalo da počnu već početkom narednog meseca, pošto je projekat već urađen. Sve planirano i navedeno je od ogromnog značaja za naš Zdravstveni centar.
Treba naglasiti da je obezbeđena i donacija za ugradnju lifta u Staroj bolnici sa otvaranjem novog okna za potrebe Grudnog odeljenja i Odeljenja neurologije i radovi su već počeli. Ne mogu a da ne ukažem i na to da se pored ugradnje novog okna za lift, menja lift i u novoj zgradi bolnice, tako da će umesto postojećeg mehaničkog, koji se često kvario, biti ugrađen novi - hidraulični lift koji je mnogo bolji i za to su već obezbeđena sredstva. Tokom ovog meseca očekujemo javni poziv za konkurisanje kod Ministarstva pravde (sredstva oportuniteta), prema kome je planirano da negotinski ZC dobije dva nova sanitetska vozila potpuno opremljena za transport pacijenata. Navešću još neke od veoma važnih pomaka koje smo imali. Zahvaljujući sredstvima iz donacije omogućena nam je ugradnja novog antistatičkog poda u hirurškoj sali, kako bi bile zamenjene postojeće dotrajale i delom oštećene pločice. Iz naših sredstava kupljeno je 200 posteljina i 50 jastuka i rasporedili smo ih odeljenjima kojima je to najviše nedostajalo. Odeljenje neurologije je iz donacije dobilo još 20 posteljina. Otvorili smo novi Injekcioni odsek za pacijente alergične na penicilin. Po svim standardima, ta prostorija bi morala da postoji i nalazi se u sklopu službe Opšte medicine. Ukidanjem sredstava za reprezentaciju obezbedili smo više od 300 hiljada dinara sopstvenih sredstava za kupovinu novog inox-posuđa za prenos hrane iz centralne kuhinje do svih odeljenja. U toku je nabavka papirnih ubrusa za sve službe i sva odeljenja kako se ne bi koristili peškiri kao do sada. Odeljenje Urologije dobilo je Ultrazvučni aparat "Tošiba", sredstvima prikupljenim od ljudi koji žive u dijaspori, tačnije u Švajcarskoj. Interno odeljenje je dobilo donaciju insulina u penovima za hospitalne pacijente u vrednosti od 200.000 dinara, a Kompanija ADOK je tom odeljenju donirala 30 aparata za merenje šećera u krvi. To je važno znati s obzirom da te aparate od nas dobijaju hospitalizovani pacijenti, kojima se po prvi put uvodi insulinska terapija. Sve to prolazi kroz našu evidenciju. „
U nastavku razgovora sa dr Vidosavom Paunović-Barbulović dotakli smo i temu veoma učestalih kritika na račun zdravstvenih radnika koji se uz sve veoma složene probleme oko kojih su angažovani suočavaju i sa barijerama prilikom sprovođenja novih zakonskih propisa. Kritike javnosti se odnose na prijem pacijenata sa novim zdravstvenim karticama, a posebno na zakazivanje specijalističkih pregleda, što predstavlja najaktuelniju muku koju je sa sobom doneo IZIS, integrisani informacioni sistem koji se sprovodi na nivou cele Republike. O tome smo na portalu ES upravo pisali pre nekoliko dana , tako da je ovoj temi posvećena neophodna pažnja, nakon reagovanja nekoliko naših sugrađana i njihovih zahteva da im se objasne detalji vezani za proceduru zvanu IZIS.
ES: U ZC Negotin evidentan je manjak lekara – internista. Nekada ih je bilo mnogo više.
V.P.B. „Tačno je! Suočeni smo sa manjkom internista. Dvoje je otišlo u penziju, jedan je na specijalizaciji i jedan na subspecijalizaciji. Sada na Internom odeljenju imamo 4 lekara-specijaste interne medicine, a dvojicu na Odeljenju za produženu negu i lečenje sa palijativnim zbrinjavanjem. Dvoje internista nam je u Službi hemodijalize. Odobrena nam je, inače, još jedna specijalizacija iz interne medicine, a pored te i po jedna iz hirurgije i pedijatrije i dve iz ginekologije. Mi smo poslali zahtev da nam se odobri i specijalizacija iz oftalmologije, s obzirom da imamo samo jednog specijalistu, a potrebe za očnim lekarom su velike. Imamo i velike gužve ispred ordinacija ginekologa, što je razumljivo. U Domu zdravlja rade dva ginekologa i to dovodi do stvaranja većih gužvi. Nadamo se da će sa donošenjem novog Zakona o jedinstvenom Zdravstvenom centru i taj problem uskoro biti rešen. Olakšavajuća oklnost za naše pacijentkinje biće i kadrovska popuna ove službe koja predstoji uskoro budući da se sa specijalizacije vraća jedan naš ginekolog.“
U nastavku razgovora sa dr med. Vidosavom Paunović-Barbulović, v.d. direktorom ZC Negotin sutra čitajte: kako funkcioniše Služba hemodijalize, Hitne pomoći, koliko na efikasnost rada lekara i formiranje lista čekanja pacijenata na pojedine preglede utiču zastareli aparati koji se često kvare, šta se planira u cilju podizanja kvaliteta zdravstvenih usluga na viši nivo i šta će negotinskom ZC sa 520 zaposlenih doneti novi Zakon o zdravstvenoj zaštiti, koji je nedavno prošao javnu raspravu.