Zakon o platnim uslugama u primeni od 1. oktobra
Autor Jovanka StanojevićPrimena novog Zakona o platnim uslugama usloviće delimične promene u poslovanju banaka koje svojim klijentima, ovih dana, šalju blagovremena obaveštenja o tome.
Neke od novina Zakona o platnim uslugama koji za cilj ima uvođenje strože kontrole srpskih banaka odnose se na promene pojedinih tarifa, način raskida ugovora, izdavanja izvoda i druge. Prema dopisu koji je stigao i na adresu pisca ovih redova iz jedne od naših poslovnih banaka, uslovi koje propisuje novi Zakon čija primena počinje 1. oktobra, biće povoljniji za građane od trenutno aktuelnih, a jedna je upravo i ta da su sve banke dužne da svoje klijente obaveste o svakoj promeni u poslovanju.
Banke će biti u obavezi da obaveste klijente o svim promenama koje ih se tiču. Bilo da je reč o uplatama, isplatama, tarifama, karticama, tekućim računima, o usaglašavanju cenovnika sa zakonskom regulativom ili drugim aspektima poslovanja.
Za potrošače je važno to što je banka sada obavezna da o svakoj promeni tarifa obavesti klijenta najkasnije dva meseca pre početka primene.
Takođe, novi zakon predviđa da klijent može da raskine ugovor s bankom bilo kada, dok banka koja želi da raskine ugovor, svom klijentu mora da da otkazni rok od dva meseca. Takođe, banka klijentu neće smeti da naplati naknadu za raskid ugovora. Ukoliko dođe do raskida, banka može da naplati naknadu samo za usluge pružene do dana raskida, a ukoliko je neka od njih plaćena unapred, za celu godinu, banka je dužna da klijentu vrati ono što je preplatio.
Novi zakon je bitan i zbog toga što otvara put za elektronske platne institucije i prvi put definiše elektronski novac. Ta mogućnost trebalo bi da dovede do razvoja elektronske trgovine u Srbiji i stvaranja konkurencije bankama u platnom sektoru.
Podsećanje na promena koje su obeležile bankarsko poslovanje u 2015. godini
Od početka 2015. godine, banke u Srbiji su imale gust raspored prema kome su morale za kratko vreme da usklade svoje poslovanje sa svim izmenama koje su se dogodile u bankarskim i finansijskim propisima. Do kraja marta 2015. godine, banke su, na primer, morale da usklade svoje opšte uslove poslovanja i pojedinačne ugovore sa klijentima sa izmenama i dopunama Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, kao i da započnu postupke usklađivanja sa novim Zakonom o platnim uslugama koji će se primenjivati od 1. oktobra 2015. godine.
Krajem marta bankama je istekao i rok za dodatnu obavezu aneksiranja ugovora o stambenim kreditima indeksiranim u švajcarskim francima i preračunaje kamate koja je ranije plaćena od strane klijenata po kreditima u stranoj valuti, u skladu sa odlukom Narodne banke Srbije, o merama za očuvanje stabilnosti finansijskog sistema u vezi sa kreditima indeksiranim u stranoj valuti.
Paralelno sa usvajanjem gorepomenutih propisa, početkom februara 2015. godine Narodna skupština Republike Srbije usvojila je izmene i dopune Zakona o bankama, koje su stupile na snagu istog meseca, ali je njihova primena bila odložena za 1. april 2015. godine. Banke su bile dužne da usklade svoje unutrašnje opšte akte sa Izmenama do 1. jula 2015. godine, sa izuzetkom plana oporavka koji mora biti dostavljen NBS do 30. septembra 2015. godine. Izmene bi trebalo da budu praćene usvajanjem novih podzakonskih akata od strane NBS za čije usvajanje nisu propisani posebni rokovi.
Prema kreatorima ovog zakonskog akta osnovni cilj izmena i dopuna Zakona o bankama je uspostavljanje pravnog sistema za restrukturiranje problematičnih banaka, davanje efikasnijih instrumenata kontrole NBS, poboljšanje saradnje između nadležnih organa i usklađivanje sa relevantnim direktivama EU i preporukama Bazelskog komiteta.