Zašto se tako dugo čeka na specijalitičke preglede
Autor Jovanka StanojevićPoslednjih dana, građani sve učestalije reaguju i iznose primedbe da se u zdravstvu ništa nije promenilo nabolje i da su zbog dugotrajnog čekanja na specijalističke preglede prinuđeni da pomoć potraže kod privatnih lekara, što ih kako tvrde, izvodi na neplanirane i velike troškove

Redakciji portala East Side, već nekoliko nedelja stižu pozivi građana nezadovoljnih načinom rada i funkcionisanjem zdravstvene zaštite koja im je, kako kažu,“sve dalja umesto da bude obrnuto“.
Iznosimo slučaj naše sugrađanke koja je među prvima od mnogih reagovala još posle novogodišnjih praznika, žaleći se da nov način zakazivanja pregleda uopšte ne odgovara većini pacijenata. U razgovoru tim povodom upriličenim ovih dana, konačno, sa Borkom S. saznajemo da joj je problem sa povišenim krvnim pritiskom, postao noćna mora. „U godinama sam kada zdravstveni problemi samo „napadaju“ organizam i kada je normalno da se obave i neke uobičajene kontrole. Nisam živela u idealnim uslovima, a radni, trgovca, su bili još i gori. Školovanje deteta, briga posle gubitka posla, sve je to završilo kako se završilo i danas sama mučim muke kako da, pre svega, stabilizujem pritisak, a onda ako bog da i da nešto promenim u svom životu.“
Uz našu konstataciju da je ovakvih priča mnogo u Srbiji danas, zamolili smo je da konkretno iznese problem zbog koga nam se, uostalom, i obratila.

„Zakazani termin kod svog izabranog lekara na koji sam čekala skoro dve nedelje, imala sam 20. januara. Zbog problema o kojima sam obavestila doktora, rekao je da moram da odem na specijalistički pregled kod interniste, kako bi mi odradili preglede, ja sada tačno ne znam koje, ali sve u cilju dobijanja odgovarajuće terapije zbog pritiska koji me muči. Ne znam kako da vam objasnim, godine jesu problematične ali ne znam kako da se ponašam. Nekada imam povišen, nekada mi pritisak padne, nekoliko puta sam išla u Hitnu službu, ali ni njima izgleda više nije po volji moje učestalo dolaženje, iako sam i ja nezadovoljna jer injekcije koje po pravilu dobijam kod njih imaju više sredstava za smirenje u sebi nego neku supstancu za regulisanje pritiska. Uglavnom, od izabranog sam dobila uput za kontrolu krvne slike, uput za internistu i zbog očnog pritiska, uput za pregled tog lekara specijaliste. Odmah mi je overen uput za pregled krvi, a lekar mi je uzeo broj i kazao da će me obavestiti o zakazanim terminima kod interniste i očnog. Čekala sam dve pune nedelje, međutim niko me nije zvao, pa sam otišla da čujem šta se dešava. Možda sam ostavila pogrešan broj, možda me je lekar kod koga redovno idem godinama, zaboravio u onoj gužvi. Da skratim priču, u mom kartonu koji su pregledali na šalteru, našli smo uput za pregled kod oftalmologa i to za kraj marta. Termin za internistu još uvek nisam dobila a sestre na šalteru mi rekoše da čekam, jer nema slobodnih termina za februar, a za mart nisu još uvek dati opštoj medicini. Dali su mi uput za ambulantno -specijalistički pregled kod očnog, a za internistu će mi javiti. Pitam se samo kada će to biti, jer mi je u međuvremenu sve veći problem sa pritiskom koji se šeta i menja kao i ovo vreme. Uz to samo da se zna da sam i za laboratoriju u odnosu na dan odlaska izabranom lekaru, posle prijave na šalteru, morala da čekam dve nedelje. Eto, zato se pitam ko nam organizuje ovakve krugove lečenja i priča o nekoj reformi, o boljim uslovima i tako dalje. Pa nisam otišla da čekam na operaciju, već na pregled specijaliste.

Šta da radim? Raspitala sam se o nekim mogućnostima. Zaječar ima nekoliko privatnih internističkih ordinacija sa odličnim lekarima. Ali meni za put treba najmanje hiljadu dinara, mislim da je povratna karta Niš Ekspresom 800 ili 900 dinara, a potrebno je poneti i oko 50 evra, tačnije oko 6 000 dinara za pregled, možda neki EKG ili ultrazvuk, ne znam kako se utvrđuje redovna terapija za slučaj kao što je moj. Obrni okreni, tako ću da uradim, jer znate, ukoliko još uvek nema termina za doktorku-internistu kod koje želim da idem jer sam nekada davno bila njen pacijent, pozajmiću novac kako bih završila sve ovo što me sada muči. Pitam se jesu li to ozbiljne zdravstvene tegobe ili je to moj hir da obilazim doktore. O kakvoj mi reformi pričamo kada sve duže čekamo u redovima, a lekari su sada apsolutno zaštićeni novim uvedenim propisima i mislim da im ne pada na pamet da primaju preko reda, tačnije bez zakazanog termina.
Kada sam se prvi put javila vašoj redakciji, mislila sam da koče naši ovde, sada posle razvoja situacije, vidim da nam ti kompjuteri i zakazivanje neće doneti ništa dobro. Ne znam, volela bih da se raspitate i objasnite nama koji tu i tamo čitamo vesti na vašem portalu, šta da radimo, ima li ko da nam da savet?“
Ovu priču smo zabeležili po pozivu sugrađanke koja, iz praktičnih, a čini se i veoma opravdanih razloga, nije želela da objavimo njeno puno ime i prezime. I zašto bismo na kraju krajeva, kada nam je najmanje još pet-šest sličnih priča i pitanja prosleđeno mejlovima, na FB, telefonom, prilikom pozdrava na ulici sa ljudima koji nas prepoznaju i pitaju se šta da rade, kao i Borka S. koja ima 65 godina i skoro isto toliko muka, a po njoj, najveće su joj zdravstvene.

Bila je ovo priča koja nas usmerava na adrese nadležnih u negotinskom zdravstvu. Ne verujem da će odgovori promeniti vrlo kompleksn situaciju koju je predvideo zakonodavac za oblast zdravstva ali ako je za utehu i sami smo došli na ovu ideju, još poodavno!
Upravi ZC Negotin i samoj v.d. direktorki Vidosavi Paunović-Barbulović, internisti smo uredno, još 25. januara, dostavili oko dvadesetak pitanja u vezi sa aktuelnom situacijom u zdravstvenoj ustanovi od kojih je pitanje o podužim redovima i nesnalaženju u novim uslovima jedno od visokokotiranih i na koje, između ostalih, strpljivo čekamo odgovor!





